۱/۵ - (۱ امتیاز)

از سری مدل های تولید شده در تجهیزات اتش نشانی می توان به مدل STORZ  اشاره نمود که در انواع کوپلینگ و هیدرانت بکار می رود. مدل استورز برای اولین بار توسط  Carl August Guido Storzدر سال ۱۸۸۲ اختراع و در سال ۱۸۹۰ و ۱۸۹۳ در کشورهای سوئیس و امریکا به ثبت رسید.

این مدل که توسط قلاب و فلنج کوپلینگ هارا به هم متصل می کند اولین بار در سال ۱۹۳۳ در تجهیزات آتش نشانی آلمان مورد استفاده قرار گرفت و سپس در پرتغال، دانمارک، اتریش، سوئیس، هلند، سوئد، یونان، لهستان و همچنین در استرالیا و امریکا مورد استفاده قرار گرفت.

اتصالات Storz معمولاً از برنج یا آلومینیوم ساخته می شوند. می توان آنها را با ریخته گری برای اتصال شلنگ عمومی و کاربردهای کم فشار تولید کرد ، اما برای اطفا fire حریق بهتر است از برنج  استفاده کنید تا ایمنی و دوام اتصال را تضمین کنید.

کوپلینگ-طرح-storz

برای اتصال در سیستم storz انتهای هر کوپلینگ برامدگی هایی به صورت نر و ماده طراحی می گردد که باعث می شود اتصالات به هم چفت شوند. اتصال در این مدل بدینگونه است که دو کوپلینگ با توجه به نوع طراحی به هم چسبیده و با یک چرخش کوچک به هم متصل می شوند. بدین شکل کوپلینگ و یا فلنج ها به هم کاملا متصل می شوند. و برای باز کردن آنها نیز فقط کافیست یکی از کوپلینگ ها یا فلنج ها را در جهت مخالف بچرخانید تا به راحتی از هم جدا شوند.

بزرگترین مزیت استفاده از سیستم storz  سرعت اتصال تجهیزات آتش نشانی می باشد که می توان بدین وسیله شلنگ های آتش نشانی را به شیر آتش نشانی یا سایر لوازم آتش نشانی متصل نمود.