با ثبت امتیاز در بالابردن کیفیت محصولات به ما کمک کنید

بهتر است قبل از سانحه آتش سوزی تجهیزات لازم را تهیه کرده و در ساختمان و یا شرکت ، کارخانه و محل مورد نظر خود نگداری کنیم زیرا در مواقع ضروری و خطر از ضرر و زیان بیش از حد و خطرات ناگوار جانی و مالی جلوگیری می کند. شاید در گذشته استفاده از جعه آتش نشانی اختیاری بود ولی امروزه نگهداری و استفاده از این جعبه از موارد ضرور به حساب می آید. زمانی که جعبه آتش نشانی شما مجهز و کامل باشد و به راحتی در دسترس قرار داشته باشد شما عملیات مربوط به اطفاء حریق را به راحتی انجام می دهید. در این مطلب قصد داریم که محتویات و تجهیزات داخل جعبه های آتش نشانی را باهم بررسی کنیم و در مورد کاربرد و جایگاه هر کدام از قطعات موجود در جعبه آتش نشانی بحث کنیم.

در جعبه آتش نشانی از چه تجهیزاتی استفاده می شود؟

اولین سوالی که ممکن است برای هر کس پیش بیاد این است که چه قطعات در جعبه آتش نشانی وجود دارد و چه قطعاتی لازم و ضروری است که به صورت جداگانه تهیه کرده و در کنار این جعبه ها نگهداری کنیم. موارد زیر پاسخ این سوال را خواهد داد.

جعبه آتش نشانیکپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی یکی از پر استفاده ترین تجهیزات برای اطفاء حریق هستند که تقریبا اکثر افراد با آن ها آشنایی لازم را دارند و تقریبا در همه مکان ها یافت می شود. کپسول آتش نشانی به عنوان یک وسیله یدکی در جعبه آتش نشانی استفاده می شود و می توان گفت که عضو ثابت جعبه های آتش نشانی نیست. قرار دادن یا ندادن کپسول آتش نشانی در جعبه آتش نشانی بستگی به طراحی سیستم اطفاء حریق ساختمان دارد. اگر در یک ساختمان به جعبه آتش نشانی برخوردید که فضای کافی برای جعبه آتش نشانی نداشت می توانید آن را به صورت جداگانه تهیه کرده و کنار این جعبه های استفاده نمایید. بهتر است که کپسول آتش نشانی با یک راهنمای استفاده نیز در یک محل در دیدرس نصب شود تا افرادی که می خواهند در مواقع ضروری از آن استفاده کنند، همچنین به یاد داشته باشید که کپسول های آتش نشانی خود را مرتب و طبق زمان بندی مشخص چک کنید تا در زمان حادثه با خیال راحت از آن استفاده کنید.

شیر آلات و کوپلینگ آتش نشانی

شیر ها و کوپلینگ های آتش نشانی فقط در بعضی از جعبه آتش نشانی استفاده می شود که در آن ها از قرقره و شیلنگ آتش نشانی برزنتی استفاده شده باشد. این تجهیزات این امکان را می دهند که در زمان حادثه شیلنگ برزنتی را با استفاده از کوپلینگ به شیر آتش نشانی موجود در جعبه آتش نشانی وصل کنید، شیلنگ برزنتی را به صورت کامل و بدون تا یا خمش کامل بازکنید و سپس شیر آتش نشانی را بازکرده تا آب به داخل شیلنگ هدایت شود و توانید از آن استفاده کنید.

شیلنگ و قرقره آتش نشانی

شیلنگ و قرقره آتش نشانی

قرقره و شیلنگ های آتش نشانی مورد استفاده در جعبه های آتش نشانی از دو نوع قرقره با شیلنگ هوزریلی و شیلنگ برزنتی است نکته قابل توجه این است که شیلنگ و قرقره آتش نشانی یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در جعبه آتش نشانی است و به همین دلیل به عنوان یک عضو ثابت در جعبه های آتش نشانی شناخته می شود.حال در ادمه به توضیحات و مزایای هر یک از شلینگ ها و قرقره ها می پردازیم.

قرقره و شیلنگ های هوزریلی

جنس شیلنگ های هوزریلی از پلاستیک می باشد و استفاده از آنها بسیار راحت است و آبرسانی به آنها بوسیله هرزگردی برنجی که در وسط قرقره است تامین می شود، استفاده از این قرقره و شیلنگ ها اصلا نیازی به آموزش ندارد و هر شخصی در هر سن و شرایط اضطراری که دارای اضطراب هستند به راحتی می توانید از این قرقره ها استفاده کنند. قیمت این نمونه قرقره و شیلنگ از نمونه برزنتی بیشتر می باشد زیرا دارای عمر بیشتری هم هستند.

قرقره و شیلنگ برزنتی

همانطور که از اسم این شیلنگ ها مشخص است جنس آنها از برزنت می باشد، دبی آنها از شیلنگ های هوزریلی بیشتر می باشد به همین دلیل در خاموش سازی آتش سوزی های بزرگ می توانند موثر واقع شوند. آب رسانی این شیلنگ ها با استفاده از شیر و کوپلینگ مخصوص انجام می شود از همین رو ممکن است استفاده این قرقره ها و شلینگ ها برای افرادی که آموزش استفاده از آنها را نیآموخته اند دشوار و چالش برانگیز باشد.