با ثبت امتیاز در بالابردن کیفیت محصولات به ما کمک کنید

خاموش کردن حریق با شیلنگ آتش نشانی

یکی از تجهیزات آتش نشانی مورد نیاز برای اطفاء حریق شلنگ آن می باشد که از آنها برای انتقال آب به حریق استفاده می شود.

تا اواسط قرن نوزدهم ، بیشتر آتش ها با آب حمل شده توسط سطل به محل حریق مهار می شدند. پمپ های دستی اصلی، آب خود را از طریق یک لوله کوچک یا مانیتور متصل به بالای وان پمپ تخلیه می کردند.

در اواخر دهه ۱۸۶۰ شیلنگها به طور گسترده در دسترس بودند تا آب را از پمپ های دستی و از پمپ های بخار به آتش منتقل کنند.

در آمستردام هلند، یان ون در حدن و پسرش نیکلاس، تکنولوژی آتش نشانی را با ساخت اولین شیلنگ در سال ۱۶۷۳ به مرحله بعدی بردند. این شیلنگها که از جنس چرم های ۱۵ متری مانند یک پایه چکمه به هم دوخته شده بودند.

این شیلنگ ها قابلیت تحمل فشار آب را برای آتش نشانان فراهم کردند. وان در هایدن همچنین در یکی از نسخه های شیلنگ خود از سیم برای محکم کردن شیلنگ بر روی شیر ها استفاده نمود. در ایالات متحده ، شلنگ ها در سال ۱۷۹۴ در فیلادلفیا معرفی شد. ولی این شیلنگ دوام کافی نداشت و سپس از شیلنگ چرمی دوخته شده استفاده شد.

تولید شیلنگ های چرمی

شلنگ چرمی دوخته شده نیز بعد از مدتی تمایل به ترکیدن داشت ، بنابراین یک شلنگ ساخته شده از چرم که با پرچ های مسی و واشر بسته شده بود توسط اعضای شرکت شیلنگ انسانی فیلادلفیا اختراع شد.

در حدود سال ۱۸۹۰ بود که کم کم شیلنگ های لاستیکی جای سایر شیلنگ ها رو گرفت و تا حدود سال ۱۹۶۰ نیز از همین شیلنگ در آتش نشانی استفاده کردند. به دنبال اختراع فرآیند جوشاندن به عنوان وسیله ای برای پخت لاستیک نرم خام به یک محصول سخت تر و مفید تر ، خدمات آتش نشانی به آرامی از شلنگ چرمی بزرگ و غیر قابل اعتماد به شیلنگ کتانی بدون خط و سپس به لاستیک چند لایه تبدیل شد آستر و شیلنگ روکش دار با تقویت کننده پارچه داخلی. این شلنگ لاستیکی به اندازه یک شلنگ چرمی حجیم ، سنگین و سفت بود ، اما در معرض نشتی نبود. همچنین دوام بیشتری نسبت به شیلنگ کتانی بدون خط داشت. ساختار پیچیده آن شبیه برخی از شلنگ های امروزی صنعت بود ، به عنوان مثال شیلنگ های تحویل سوخت که برای سرویس هواپیماها استفاده می شود

شلنگ های مدرن

شیلنگ های مدرن از انواع پارچه ها و الاستومرهای طبیعی و مصنوعی استفاده می کنند. این مواد باعث می شوند شلنگ ها بدون پوسیدگی مرطوب ذخیره شوند و در برابر اثرات مخرب قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مواد شیمیایی مقاومت کنند. شیلنگ های مدرن نسبت به طرح های قدیمی وزن کمتری دارد که این باعث کاهش فشار فیزیکی آتش نشانان شده است. دستگاه های مختلف برای پاکسازی هوا از فضای داخلی شیلنگ که معمولاً به آنها خلا vac شیلنگ آتش نشانی گفته می شود ، شیوع بیشتری پیدا کرده اند. این باعث می شود که شیلنگ ها کوچکتر و تا حدی سفت و محکم باشند ، و این امکان را می دهد که شلنگ بیشتری در همان محفظه دستگاه اطفا حریق بسته بندی شود.